Job Hubatka was zeventien, toen Nina Simone hem hoorde zingen. Ze vroeg hem: ‘Do you want to become a musician?’ Toen hij verbaasd ‘nee’ antwoordde, zei ze: ‘you better think about it.’ Geïnspireerd door ‘the High Priestess of Soul’, begon hij met jazz-zang aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag. Aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam studeerde hij af met klassiek zang. Zijn hoofdvakdocenten waren Charles van Tassel en Udo Reinemann.

 

Job Hubatka vertolkte o.a. Dulcamara in l’Elisir d’Amore van Donizetti, Frank in Die Fledermaus van Strauß, Mr. Slender in Falstaff van Salieri en Pacuvio in La Pietra del Paragone van Rossini. Met het ensemble Firma Continuo maakte hij de voorstelling Orfeus.

 

Niet alleen klassiek en barok, maar zeker ook hedendaagse muziek heeft zijn grote interesse. Job Hubatka soleerde bijvoorbeeld in de opera Alzheimer van Chiel Meijering en in Jimmy van Edward Top (regie van Marcel Sijm).  In Dresden zong hij in Colourful Penis van Maria de Alvear. Hij was te horen in Diepvlees, een muziektheater van Huba de Graaff met Marien Jongewaard. Ook werkte hij mee aan A Dog’s Heart van Alexander Raskalov bij De Nederlandse Opera. In de Engelberg Express van Steef de Jong vertolkte hij Hannibal, terwijl hij met een echte olifant danste. In het kader van het Voi-z festival in Zwolle zong hij een compositie van Friso van Wijck (regie van Lotte de Beer).

 

In 2003 werd de groep Tango Extremo opgericht door Tanya Schaap en Ben van den Dungen. Een groep die uitblinkt in het verassend bewerken van bekende muziek. Bijvoorbeeld de Mattheus Passion van Bach. Job Hubatka kreeg de eervolle rol van Jezus, de verteller werd gespeeld door Peter Faber en Jan Rot. Deze samenwerking was zo inspirerend, dat daarna de voorstelling Club Vaudeville werd gemaakt. Vele voorstellingen werden gespeeld. in theaters in Nederland en België, maar ook spectaculaire tournees door Wit-Rusland, Rusland en Siberië.

 

Eind 2018 was Job Hubatka te zien en te horen als Dorian Gray in het gelijknamige theaterstuk van Ulrike Quade / Silbersee. Een andere premiere waar hij deze periode aan mee werkte was Psalm 151 van Boudewijn Tarenskeen op teksten van Freek de Jonge, Hafid Bouazza en anderen.

 

Het jaar 2020 begon veelbelovend, met de voorstelling Mogguh van Leonard Evers en Bart Oomen. Deze voorstelling voor acht zangers werd uitgevoerd op (lagere) scholen. De eerste week was een groot succes tot de voorstellingen wegens Covid-19 werden geannuleerd. Ook de Mattheus Passie met Tango Extremo, die weer zou worden hernomen met een flinke tour, ging niet door.